Šių metų liepos 5 dieną Alytaus jaunųjų informatikų akademijos studentai, besimokantys penkiose programose („Architektūrinis projektavimas, trimatis (3D) modeliavimas ir spausdinimas “, „Programavimo Python pagrindai“, „Pirmoji pažintis su programavimu“, „Kūrybinių užduočių sprendimas C++“ ir „IT kūrybinė laboratorija“) vyko į pažintinę edukacinę išvyką. Lietuvos sostinėje pirmiausia aplankėme Lietuvos radijo ir televizijos rūmus Konarskio g. 49. Ilgametė televizijos ir radijo darbuotoja Raimonda Impolevičienė, jau 25 metus vedanti ekskursijas, trumpai papasakojo Lietuvos radijo ir televizijos istoriją. Visi galėjome susipažinti su įranga, kuri buvo naudojama prieš 50 metų. Galėjome akivaizdžiai pamatyti technikos raidą.
Aplankėme pagrindinę studiją. Visi buvome nustebę, kiek daug reikia darbo, kad mes ekrane pamatytume nuostabią aplinką.
Vaikščiodami po LRT pastatą pamatėme kulkų žymes, lubose paliktas okupantų 1991 sausio 13 dieną. Raimonda Impolevičienė trumpai papasakojo apie šiuos skaudžius įvykius, apie tai, kaip televizijos darbuotojai per langus išnešė ir išsaugojo mums visiems svarbių įvykių įrašus, kad niekas iš darbuotojų nesutiko bendradarbiauti su okupantais.
Susipažinome su radijo žurnalistų darbu. Užėjome į vieną iš radijo studijų, pamatėme, kaip dirba diktoriai ir garso operatoriai. Nustebino aparatūros kiekis ir modernumas. Darbuotoja ir garso operatorė pristatė studentams, kaip vyksta radijo laidos transliacija. Keliems studentams operatoriaus darbo vieta taip patiko, kad jie rimtai susimąstė apie šią profesiją.
Televizijos studijos dar modernesnės ir įspūdingesnės. Visur dominuoja informacinės technologijos. Studentai įsitikino, kad jų pasirinktos programos puiki įžanga tam, kad galėtų dirbti panašų darbą radijuje ar televizijoje. Didelės raiškos kameros, robotai, 3D grafika, vaizdo ir garso montažas, programavimas - viso to reikia šiame darbe. Ir viso to mes mokomės.
Televizijoje viskas valdoma iš pagrindinės studijos. Vaizdas pribloškė: kaip galima nepasiklysti tarp gausybės mygtukų, klaviatūrų ir ekranų? Pabendravę su darbuotojais supratome, kad turint tinkamas kompetencijas darbas yra nelengvas, bet labai įdomus.
Padėkoję šauniai pažintinės ekskursijos vadovei Raimondai, kupini gerų įspūdžių patraukėme link kito tikslo.
Verkių gatvėje Vilniuje įsikūrusi bendrovė ITERATUS. Tai informacinių technologijų bendrovė, kurianti naujas informacines sistemas arba tobulinanti jau turimas sistemas verslui. Bendrovės vadovė Reda pristatė komandą ir bendrovės veiklą. Trumpai apibūdino IT produkto kūrimo eigą. Prisistatėme ir mes. Dar važiuodami autobusu nusprendėme pasivadinti JIA (Jaunųjų informatikų akademijos) agentūra „Ieškom darbo“. Visi akademijos studentai prisistatė, trumpai papasakojo, kokių dalykų mokosi akademijoje. Buvo labai džiugu išgirsti, kad bendrovė susidomėjo mūsų pasiūlymais.
IT sistemų analitikė Renata (antra iš kairės) pristatė IT produkto kūrimo etapus ir apibūdino proceso eigą. Buvo labai įdomu pamatyti programinę įrangą, kuria planuojamas užduoties sprendimo laikas, paskirstomos užduotys komandai, kaip vyksta bendravimas tarp komandos narių. Supratome, kad vienas lauke ne karys. Jei nori greito ir kokybiško produkto, visa komanda turi atlikti savo darbą.
Toliau savo veiklą pademonstravo programuotojai Algirdas ir Nerijus. Kadangi mūsų JIA agentūroje „Ieškom darbo“ daugumą sudarė programuotojai, ši pristatymo dalis buvo pati įdomiausia. Pranešėjai sulaukė daug klausimų: kokia kalba programuojama, kokio kalbos reikėtų mokytis, kiek laiko užtrunka atskiro komponento programavimas ir t.t. Algirdas papasakojo savo patirtį nuo Pascal iki C++ nuo C++ iki PHP ir Java script. Buvo džiugu išgirsti, kad programavimo pagrindams mokytis C++ nėra blogas variantas ir perėjimas iš C++ į kitas lankstesnes programavimo kalbas nėra sudėtingas.
Toliau estafetę perėmė sistemų testuotoja Lina. Pasirodo, testuotojo darbas ne mažiau svarbus už programuotojo. Testuotojas jau produkto kūrimo pradžioje turi numatyti tikėtinas problemas. Numatyti, kaip produkto vartotojas galėtų elgtis įvairiose situacijose. Ir tik visiškai ištestuotas IT produktas arba sistema yra pateikiama užsakovui. Sistemos palaikymo specialistas Marius pademonstravo, kaip yra palaikomas sistemos funkcionalumas ir kaip reaguojama į sistemos klaidas.
Po labai rimtų paskaitų sekė ne mažiau intensyvi praktinė veikla. Susipažinome su iteracija. Buvome suskirstyti į dvi komandas. Abi komandos atskirose patalpose atliko tą pačią užduotį. Užduotis buvo iš vienos dėžės teniso kamuoliukus perkelti į kitą, tačiau visi komandos nariai turi pačiupinėti kamuoliuką, perduoti kitam nariui oru ir negali perduoti kaimynui iš kairės ir dešinės. Išmesti arba kitaip neteisingai perduoti kamuoliukai buvo laikomi klaidomis. Numatyti 5 etapai. Prieš kiekvieną etapą komanda gali tartis ir pasirinkti strategiją arba ją tobulinti. Prieš kiekvieną etapą buvo prašoma komandos numatyti, kiek kamuoliukų jie perkels, o po 2 minutes fiksuojamas rezultatas. Pirmame etape mūsų strategija buvo neištobulinta ir dėl to rezultatai nedžiugino. Penktame etape jau buvome įgiję patirties, tačiau klaidų išvengti nepavyko. Padarėme išvadą, kad nors strategija ir suderinta, tačiau pernelyg didelis greitis lemia klaidų didėjimą.
Šauniai pajudėję grįžome paklausyti paskaitos apie programavimą, kodo versijavimo sistemą, kokie yra programų vykdymo skirtumai ir, žinoma, ką veikia Front-end ir Back-end programuotojai.
Po paskaitos vyko viktorina, buvo labai įdomių klausimų, bet kadangi visi labai įdėmiai klausė paskaitų, pasirodėme puikiai. Geriausi studentai buvo apdovanoti prizais.
Po oficialios dalies visi studentai gavo dovanų, galėjo atsigaivinti ledais. Žinoma, mes irgi pavaišinome labai šaunų ir draugišką ITERATO kolektyvą dzūkišku skruzdėlynu. Mūsų studentai bendravo su bendrovės komandos nariais, apžiūrėjo jų darbo vietas, klausė patarimų. Šauniai pabendravome.
Greitai prabėgo laikas, atėjo metas atsisveikinti. Buvo šiek tiek liūdna, bet juk Vilnius ne taip jau toli. Buvo smagu iš studentų išgirsti: „Mokytojau, kada vėl važiuojam?“